جمعه, 7 ارديبهشت 1403
Slogan
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ 
  • تعداد بازدید : 32
  • کد خبر : ۲۷۴۹۸
حضور سرپرست موسسه آموزش و ترویج كشاورزی گردهمایی سالانه كارشناسان مسوول امور زنان روستایی و عشایری استان ها

آقای دکتر ابراهیمی در گردهمایی سالانه کارشناسان مسوول امور زنان روستایی و عشایری استان ها که به مدت 2 روز در روزهای 19 و 20 دی ماه به صورت ویدئوکنفرانس از کانال هفت برگزار شد، حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت:

روز زن روز مادر و ولادت باسعادت حضرت فاطمه را خدمت شما تبریک عرض می کنم انشالله که همه این بانوی گرامی را سرلوحه کارهامون قرار بدیم و انشالله موفق باشید هم تو زندگی شخصی و هم تو زندگی کاریتون انشالله. من واقعیتش قبل از هر چیزی خدا یه قوت و خسته نباشید به شما میگم به خاطر و همکارانی که از طریق این فضای مجازی البته در خدمتشون هستیم، مدیران هماهنگی ترویج و کارشناسان مسئول امور زنان روستایی و عشایری. واقعا من آخر گزارش یکی یا دو تا از همکاران رسیدم ولی تا حدودی در جریان کارهای مجموعه شما هستم آدم لذت میبره با این اعتبارات بسیار بسیار اندک ولی کارهای بسیار ارزشمندی که انجام میدن. چند تا از استان ها را چه در نمایشگاه هاشون چه به هر حال حضوری ما خدمتشون رسیدیم الحق و الانصاف دارن تلاش میکنن. انشالله که اجر همه شما پیش خدای متعال محفوظه و انشالله برکت این تلاش‌ها در زندگیاتون مشهود باشه.

واقعیتش من دیدم مثلاً در استان قم یه بازدیدی داشتیم یکی از خانم ها اگه فامیلیش درست تو ذهنم  مونده باشه خانم ریاحی؟ بله کارآفرین و مدیرعامل صندوق خرد زنان روستایی بود ایشان تعریف میکردن میگفتن که من دوتا از دامادهامو کشاندم به روستا و الان مشغول تولید هستن و خونواده و به نوعی دخترامم الان دیگه پیش خودم هستم این که با حداقل های ممکن شروع به کار کردن توی یک رقابتی که معمولاً با تولیدکنندگان بزرگ به هر حال دارند تونستن دوام بیارن و حتی تونستن بچه هاشون رو دور خودشون جمع کنن و ایجاد اشتغال کنن با این حداقل‌ها، جای واقعاً تشکر و تقدیر داره انشالله که موفق باشید. این حاصل مسلما یک کار گروهی است هم در صف هم در ستاد و هم توسط تسهیلگران و مددکاران اجتماعی به هر حال شما این عزیزان پیداشون کردید تشویقشون کردید هدایتشون کردید حمایت شون کردید مهمتر از همه امید بهشون دادید تا تونستن این کار را انجام بدهند مسلما هر کدام از استان ها نمونه هایی به این شکل زیاد دارند که جای واقعا تقدیر و تشکر دارد از زحمات همه شما. منتها چند تا نکته است که خدمتتون عرض بکنم اول اینکه حوزه زنان روستایی و عشایری حوزه فعالیت هاشون یک به نوعی تمام فعالیت‌هایی میشه که ما در حوزه آموزش و ترویج به نوعی داریم انجام میدیم به اضافه اینکه کارآفرینی واقعی که قاعدتا باید این آموزش‌هایی که ما میدیم منجر به کارآفرینی بشه و اون صندوق های خرد زنان روستایی و عشایری یه جورایی مکمل کار است بنابراین کار شما خیلی دشواره. برای این منظور حوزه فعالیت ها هم گسترده است گاهی اوقات ما به سمت کارهایی میریم که ممکنه وظیفه دستگاه های دیگه باشه البته اشکالی نداره اگر بتونیم واقعاً هم افزایی بکنیم هیچ ایرادی نداره به عنوان مثال توی صنایع دستی و مسایل اینطوری یک تقریباً وجه مشترکی بین فعالیت های ما با سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی هست که الان وزارت شده.

 

بنابر این  از این جهت نیاز هست که ما یه مقداری فعالیت هامون را هدفمند تر بکنیم دقیقا در حوزه کشاورزی حوزه مسوولیت ما هست و تمرکزمان را برای اینکه حوزه کاری مان رو خیلی خیلی گسترده نکنیم از اون طرف هم اعتبارات محدود است یه مقداری مشخص تر بکنیم بیایم در حوزه وظایف خودمون در حوزه کشاورزی. یه جاهایی هست که در فرمایشات همکارانم هم بود ممکنه با محدودیت منابع آبی مواجه بشیم اینجا مثلا ما یک کشت پرآب بری را ما با یک کشت کم آب بری جایگزین کنیم و بتونیم که تاثیر گذار باشیم . مثلا به عنوان مثال زعفران به عنوان یک کشتی هست که میتونه جایگزین خیلی از کشت های دیگه مثل مثلاً سیب زمینی بشه یا مثلا همون باغچه های سلامتی که باز دوباره شما پیگیر هستید میتونه نمونه بارزی باشه برای جایگزینی اینکه درآمد حاصل از فعالیت ها کاهش پیدا نکند.

بنابراین رویکرد مان را بیشتر از اینکه ببریم به سمت حوزه وظایفی که ممکنه حوزه وظایف ما نباشه ببریم به سمت حوزه کشاورزی مطمئنم اگر که یه مقداری همفکری بشه تبادل تجربیات بشه توسط استان ها توسط ستاد و بخشهای مختلف، میتونه محصولات جایگزین خیلی خوب معرفی بشه. الان هم که بحث الگوی کشت مطرح است که به نظرم باید سهم زنان روستایی و عشایری هم تو این موضوع مقداری پررنگ بشه و بتونیم در کنارشم از اعتبارات اون استفاده بکنیم و این را به عنوان یک فرصت ببینیم به نظرم میرسه که معرفی چنین الگوهایی کاملاً امکانپذیر باشه با توجه به بحث الگوی کشت. یه نکته دیگه اینکه لازم هست کار خیلی خیلی زیاد میشه اما اگر ما نتوانیم خوب پرزنت کنیم فعالیت هامون را اون تشکل سازی که اتفاق میافته اون بهر حال نهادسازی که اتفاق می‌افتد در حوزه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری ممکنه که دیگران تصور ‌کنند که ما کاری انجام نمی دهیم بنابراین حتما هم همکاران استانی و هم همکاران ستاد به این فکر باشیم که فعالیت هایی که داریم انجام میدیم در یک قالب استاندارد حتما مستندسازی بکنیم ممکن است بگوییم محدودیت داریم، امکانات نداریم از ظرفیت بخش های دیگه مثل بخش رسانه مثل بخش های دیگه باید خوب استفاده کنیم تا این بخش از کارمون هم خوب پوشش داده بشه و بدونن اینکه چه کارهایی انجام شده. نمایشگاه ها یه ظرفیت خیلی خوبی هستند خوشبختانه بعد از کرونا خیلی از استان ها تو این زمینه خیلی خوب عمل کردن جا داره که انشالله تقویت بشه این بحث نمایشگاه ها. استفاده از اعتبارات تبصره ۱۸ را به عنوان یک فرصت بدونید خصوصاً الان که تسهیلات بانکی داره میره به نرخ ...تسهیلات بانکی داره افزایش پیدا میکنه اعتبارات تبصره ۱۸ خیلی خیلی فرصت خوبی برای توسعه و تکمیل فعالیت های زنان روستایی و عشایری هست. این را حتما استانها مدنظرشان باشه با معاونت‌های برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان هاتون حتما هماهنگ باشید که از این ظرفیت هم خوب بتونیم استفاده کنیم.

من و خانم مداحی هم قاعدتا یک جمع بندی بکنیم از فعالیتهایی که تو حوزه دفتر شما هست با معاونت برنامه‌ریزی وزارت خانه باید هماهنگ کنیم که این را ابلاغ کند به استان ها. وقتی ابلاغ بشه به استان‌ها به نوعی تکلیف دارند که یه بخشی از منابع شون رو برای توسعه فعالیت های زنان روستایی عشایری بگذارد بنابراین این هم یکی از اون فعالیت هایی هست که ما هم باید در سطح ستاد پیگیرش باشیم. در استان‌ها هم زحمت بکشن با معاونین برنامه‌ریزی سازمان هاشون همکاری داشته باشند و تو این زمینه از طریق مدیریت هماهنگی ترویج سازمانها طرح موضوع کند. یه موضوع دیگه بحث صندوق‌های 1000 صندوق استانی هست که باید تشکیل بشه این را زحمت بکشید اولا مشکلاتی که بر سر راه ایجاد این صندوق‌ها است جمع بندی خانم مداحی و همکارا برید با خانم خزعلی طرح موضوع بکنید با صندوق کارآفرینی مشکلات را مرتفع کنیم و بگیم که تسریع بکنن در پرداخت اعتباراتی که قاعدتا باید به این صندوق‌ها داده بشه.

 یه نکته ی مهم که در فرمایش دوستان بود و من هم در استان به نوعی باهاش مواجه بودیم ردیف اعتباری هست  که یادداشت کنید که پیگیری کنید چون الان زمان تصویب بودجه ۱۴۰۲ و همچنین برنامه هفتم است حتماً این به نوعی بیاد البته ما دو سه مورد را پیشنهاد دادیم که در احکام دائمی بیاد از جمله آنها فعالیت های زنان روستایی عشایری رو هم آوردیم که خوشبختانه اینطور که شنیدم به سازمان برنامه بودجه رفته ردپایی باشد بعدا تقویت کنه اعتبارات ما.

 با بنیاد برکت هم به عنوان یک رقیب برای صندوقهای ما محسوب میشه میتونید این را به یه فرصت تبدیل کنید. ما در سطح استان مون زمانی که من مسئولیت سازمان را داشتم خیلی پیگیر این موضوع بودیم خوشبختانه همکاری های خیلی خیلی خوبی صورت گرفت به نظر میرسه الانم قرار شده یه جلسه بگذاریم این را حتماً طرح موضوع بکنیم که از اعتبارات آنها در راستای توسعه فعالیت های زنان روستایی و عشایری استفاده بکنیم نه اینکه به عنوان یک رقیب ببینیمشون. اتفاقاً این میتونه یک فرصت هم باشه برای ما. یه نکته دیگه در خیلی از استانها دبیرستان های دخترانه است این باز دوباره دبیرستان ها، چون هنرستان ها و هنرستان های کشاورزی شبانه روزی یا روزانه دخترانه است حتماً همکارانمون که مسئول کارشناس مسئول امور زنان روستایی هستند به عنوان یکی از برنامه ها شون در اولویت کار قرار دهند مدیریت های هماهنگی ترویج همینطور. حتما برید سر بزنید تشویقشون بکنید بالاخره این ها می توانند به عنوان تسهیل گران آینده شما در روستاها باشند و هم در کنارش میتونن اگر خوب آموزش بدیم میتونن مدیران صندوق باشند میتونن کارآفرینان باشند. خیلی میتونه ظرفیت خیلی خوبی هست که در اختیار شما است ارتباط بیشتری باهاشون داشته باشید و امیدوار شون کنید چون اگر الگوی خوبی ایجاد بشه این ها میتونن که خیلی توسعه پیدا کنن. من دیروز خوزستان بودم جا داره تقدیر و تشکر کنیم الان پیام دادن همکاران خوزستان اینجا خانم اسدی و همکارانشون. خوب یه جایی خیلی خوب عمل کرده بودند در هنرستان های یه جایی مقداری ضعیف تر، اون آنجا که خوب عمل کرده بودند خیلی خیلی امیدوار بودن بچه هایی که اومده بودن اونجا تحصیل میکردن حتماً این ارتباط با هنرستان های دخترانه را تقویت کنیم. یه کار دیگه ای که میشه انجام داد استفاده از ظرفیت خیرین است ما خوشبختانه خانم دکتر غلامرضا که به نوعی هدایت کننده این ظرفیت خیرین مدرسه ساز هست اعلام همکاری کرده حتی یه دستگاهی برای پارچه بافی در مناطقی که پنبه به عنوان یکی از کشت های اصلی شون  هست در اختیار ما قرار داده که ما آموزش بدیم نحوه استفاده از این دستگاه را خودشون هم حتی هبه کردن 50 میلیون تومان دستگاه را هدیه کردند به موسسه و این آمادگی را دارند حتی پارچه بافی رو به اونها آموزش بدن محصولاتم بخرن و تقویت کنن میتونه توی کشت پنبه تاثیر گذار باشه که ارزش افزوده که ایجاد میکنه برای اونها خیلی بالا باشه این هم میتونه یه ظرفیت باشه نباید ازش غافل باشیم. یه جلسه ای ا با وزیر محترم در حاشیه اون جلسه که خواهیم داشت من هماهنگ می کنم که بتونید کارهاتون را پرزنت کنین. بنابراین این آمادگی را داشته باشید اسلایدارو به روز کنید گزارش هایی که خصوصاً دارید را زحمت بکشید برای من بفرستید که براشون بفرستیم در جریان کار قرار بگیرند فعالیت هایی که شما انجام میدهید و انشالله حمایتهای لازم را هم از طریق ایشون داشته باشیم. کارهای خوبی که در احیای مثلا مرغ خزک یا نژادهای مثلا عدنی بز یا موارد دیگر انجام دادن به نظر میرسه این را هم باید یه جوری خیلی خوب مستند بکنیم یه کار بسیار بسیار ارزشمندی است خیلی از این نژاد های بومی در حال انقراض هستند ولی بهترین افرادی که میتونه اینا رو حفظ کند و در اقتصاد خانواده ها هم نقش داشته باشند خانم ها هستند

واقعیت نگاه  آقایون یه نگاه کلان هست ولی دیدم توی روستا خانم ها واقعا اقتصاد خانوار را با یه دونه گاو یا یه دونه بز یا چندتا مرغ و تخم مرغ میکنه از اونها میفروشه واقعا میچرخونن من خودم واقعا دیدم و به نظرم این موضوعات رو باید به عنوان یکی از مزیت‌های روستامون انرژی بیشتری بزاریم هم تو توسعه پایدار هم توی سلامت محیط زیست هم توی حفظ تنوع زیستی خیلی میتونن که نقش آفرین باشند از این ظرفیت‌ها بهتر از گذشته استفاده بکنیم یه رسالتی که این دفتر داره و به نظر می‌رسد در سالهای گذشته خیلی بهش نپرداختیم الگوسازی در حوزه زنان روستایی و عشایری هست این روزها که خیلیا شعار زنان را میدن به نظر میرسه خیلی الگوهای خوبی ما در روستاها هم داریم که زندگیشون حتی میتونه به تصویر کشیده بشه یک الگوی زن موفق ایرانی را میتوان با آن به نمایش بذاره خود همین خانم دکتر غلامرضا که خدمتشون بودیم واقعا یه نمونه ای ازین زنان بودن

 ایشون دکترای پوست و مو و زیبایی دارند ولی اومدن تو حوزه کشاورزی چقدر کارهای بزرگ کردن چقدر کار آفرینی کردند اینها گاهی اوقات فعالیت های شما را منعکس بکنن یا شما فعالیتهای آنها را منعکس بکنید خیلی میتونه تاثیرگذارتر باشه و نمود خیلی بیشتری داشته باشه. من خدمت خانم مداحی گفته بودم که حتماً زندگی این زنان موفق را به تصویر بکشند در قالب حالا فیلم های کوتاه در قالب هر ابزار رسانهای که میدونید میتونه به هرحال فعالیتهای این ها را منعکس بکنم رو باید ازش استفاده کنیم و آنها را معرفی کنیم. مددکاران و تسهیلگران را خیلی به نظر می توان نقش داشته باشن از این طرف حمایتهای ما برای مثال حمایتهای بیمهای را باید ازشون داشته باشیم تا حداقل امیدی داشته باشند. این رو خانم مداحی یه زحمتی بکشید برآوردی بکنید با آقای خبیری به روز کنید تعداد تسهیگران زن روستایی را ببینیم که چه تعدادی میشن چقدر اعتبار نیاز داره حداقل آنهایی که فعالتر هستند را بتوانیم بحث بیمه شان را پیگیری کنیم. یه زحمتی خانم باباییان بکشن فعالیت هایی که دارند را در قالب طرح هایی که در ذیل طرح های معاونت های دیگه می گنجند رو باید معرفی کنن از اعتبارات اونا هم بتونیم استفاده کنیم. علاوه بر این یک برنامه برش استانی فعالیت هاتون را هم در قالب عناوین اصلی از زیر پروژهها و به تفکیک استانها که بتونیم از دل اونها یه گزارش خلاصه ای تهیه بکنیم الان چون فصل بودجه است علاوه بر این اعتبارات ویژه حتی الامکان ردیف اعتباری مشخص برای فعالیت هاتون بتونیم بگیریم.  

نکته بعدی بحث بازبینی وظایف و تلخیص وظایف مون است بعضی از این کارها ممکنه که اثربخشی خیلی بیشتری داشته باشه بعضی از این انرژی که همکاران ما در استانها و در مجموعه ستاد میزارن ممکنه خروجی خیلی ملموس واقعا نداشته باشد یا اثربخشی آن طور که باید و شاید نداشته باشن یه مقداری فعالیت هامون را باید مورد بازبینی قرار بدیم در قالب سه تا چهار تا پنج تا مثلاً عنوان کلی اینارو بیاریم 

و سر در گم نکنیم کارشناسان مسوول استان ها رو که ندونن واقعا دنبال چی هستن اولا ظرفیت های استان خودشون رو خوب بشناسن و بعد با ستاد هماهنگی کند در قالب پروژه های اصلی بیارن که بدونن دقیقا دنبال چه اهدافی هستند بعد اینا رو خوب گزارش بدهند که انعکاس اینها باعث تقویت فعالیت هاشون بشه. خانم نامجویان به هر حال ارتباط خوبی دارن با صندوق توسعه بخش کشاورزی خدمتشون هستیم هم خوش آمد میگم انشالله از ظرفیت 

اول خوب اینا رو در قالب پروژه های اصلی بیارن که بدون دنبال چند تا هستند بعد خوب گزارش بدهند که انعکاس اینها باعث تقویت فعالیت هاشون میشه نامجویان در حال ارتباط خوبی دارم با صندوق توسعه بخش کشاورزی خدمتتون هستیم خوش آمد میگم انشالله از ظرفیت ایشان هم بتونیم در مجموعه مون خوب استفاده بکنیم یه زحمت بکشن پیگیری ویژه کنید که اعتبارات صندوق توسعه صندوق توسعه کشاورزی برای بخشش قاعده برای فعالیتهای پیدا میکنه 

خانم مداحی پیگیری کنید با توجه به ارتباط که با این صندوق دارید و به هر حال آشنایی با فعالیت هایی که این صندوق به سازمان ها گفته بشه و میتونه تاثیر گذار باشه برای حمایت بیشتر از فعالیتها را احصا کنید با همکاری کارشناسان استان خوشبختانه ما اعتبارات علیرغم اینکه همه حساب های دستگاهها تجمیع شدند و در قالب یه حساب اومدن ما مجوزی با همکاری بانک کشاورزی گرفتیم که مدیران هماهنگی ترویج یه حساب جداگانه برای هزینه کرد اعتبارات  شون داشته باشند و اعتبارات اونم از اعتبارات آموزشی جدا کردیم جالب اینجاست برای آموزشیا یه حساب، برای مدیران هماهنگی ترویج یه حساب. دیگه خودشون میتونن مستقلاً بدون اینکه برن تایید مراکز تحقیقاتی را داشته باشن که خیلی هم در جریان فعالیت های شما نیستن الان دیگه میتونین با مدیر هماهنگی ترویج هزینه کنید.

 از ظرفیت مرکز کارآفرینی خصوص خانم انواری بیشتر استفاده کنید بالاخره همکارانمون تجربیاتی دارد از این ظرفیت استفاده از روشهای نوین را هم که فکر میکنند هر استانی که کار خاصی انجام داده و مستند کنیم که به وزیر محترم و رئیس سازمان منعکس بکنیم در قالب چند تا تیتر یا در قالب نامه یا به شکل حضوری ما بتونیم به روسای سازمان ها منعکس بکنیم که در قالب اعتباراتی که در اختیار دارند بتوانند حمایت بیشتری از فعالیت ها داشته باشند کارشناسان و مسئولان و مدیران محترم ترویج حواسشون باشه الان فصل بودجه است از اعتبارات استانی تون برای تقویت فعالیت آن باید خوب بتونید استفاده کنید خیلی از استان ها دیدم اعتبارات خوبی را گرفتن حتماً فعالیت هاتون  را ببرید با سازمان برنامه و بودجه تون منعکس کنید فعالیت های بخش های دیگر آن را چه فعالیت های ترویجی تون را چه فعالیت هایی که در حوزه زنان روستایی دارید انجام میدید  

 ارتباطات چهره به چهره رو در رو خیلی میتونه موثر باشه. تو این دو سه سال کرونا متاسفانه ارتباطات خیلی کمرنگ شده حتی یه جای ممکنه همکاران ما همدیگر رو ببینن ولی نشناسن.

 

بحث دیگه ای که هست صندوق های شهرستانه . تجربه نشون داده که صندوق ها واقعیت یه مقداری حالا در حوزه صندوقهای خرد من این رو نمیدونم ولی مثلاً صندوق های توسعه بخش کشاورزی تجربه نشون میداد وقتی که در سطح شهرستان تشکیل بشه خیلی موفق نیستند ولی در سطح استان چون تجمیع میشه تمام اعتبارات میاد اونجا میتونن موفق باشند البته در حوزه زنان روستایی عشایری ممکنه که به هر حال چون فرایند متفاوتی داره ممکنه که واقعا در سطح شهرستانی هم این اثربخشی خودش را داشته باشد این رو بررسی بکنید دقیق بررسی بکنید سیاست خودمون رو به سمت توسعه صندوق های شهرستانی باید ببینیم باید بزاریم یا نزاریم چون سرمایه شون اندک است باشه میخواد مثلا حسابدار بگیره یه نیروی بههرحال خدماتی بگیره نیروی دفتری بگیره که پاسخگوی مراجعه کنندگان باشنه در سطح شهرستان هایی ممکنه که واقعا ممکن نباشه.

یک پلتفرم خاص محصولات سالم زنان روستایی عشایری راه اندازی بکنیم و آیا این درست است یا نه؟ این رو هم بررسی بکنین چون چند تا ظرفیت واقعیتش به ذهنم من رسید مراجعه میکردند که شاید این کار یکی از واجبات کار ما یکی از واجبات کار ما مسلما بازاررسانی محصولات سالم زنان روستایی و عشایری هست ولی چگونگی آن در قالب یک پلتفرم خاصه اینها ممکن که گاها موفق تر باشد مراجعه کننده به چه سایتی مثل دیجی کالا یا باسلام یا اینایی که تبلیغ خیلی زیادی میکند بیشتر باشه که بتونن اونجا یه جایگاهی پیدا کنن ممکنه منوی تحت عنوان محصولات زنان روستایی عشایری بشه باهاش صحبت کرده و اندازه بکند از ظرفیت آنها پلتفرم خاص خودشان را با حمایت موسسه انجام میده تشکیل بدیم این را هم بررسی کنیم ببینیم که کدام یک  گزینه بهتریه انجام بدم یه نکته آخر اینکه گاهی اوقات ما قرار نیست که خودمون همه فعالیت ها را انجام بدیم کارشناسان مسئول در استانها زحمت بکشند پیگیر باشند از بخشهای ادارات دیگه مدیریت ترویج برنامه هاشون را پیگیری کند تقسیم کار کنند بین آنها که بتونن از ظرفیت ادارات دیگه هم خوب استفاده می کنند برای پیش بردن کارهاشون. من مکاتبه کردم باهاشون و تقویت کردیم چارت سازمانی شما رو ولی امیدواریم که باز بتونیم اداره فعالیت های زنان روستایی و عشایری را در سطح استانها تشکیل بدیم.

خیلی ممنون. انشالله که موفق باشید کارتون بسیار بسیار ارزشمنده و انشالله خداوند توفیق بده بهتون هم در زندگی شخصی هم در زندگی کاریتون تشکر ویژه می کنم از همکارانی که از طریق فضای مجازی، مدیران هماهنگی ترویج، همکاران کارشناس مسئولان امور زنان روستایی عشایری و سایر همکارانی که در خدمتشون بودیم انشالله که بتونیم حضوری در خدمتتون باشیم و با همفکری و همدلی و هم افزایی که خواهیم داشت کارها را بهتر از گذشته انشالله بتونیم پیش ببریم . 

 

 



 

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0