معرفی طرح کارآفرینی و بهبود کسب و کارهای  زنان روستایی و

 

مقدمه

کارآفرینی روستایی به عنوان یک رویکرد  با ویژگی هایی همچون آینده نگری،  نوآوری، فرآیند محوری، شکار فرصت ها ، همه جانبه نگری، تقاضا محوری، رقابت پذیری،توجه به بازار،  منابع محلی، تنوع طلبی، اشتغال زایی، بهره وری، فناوری و ...  می تواند در تحقق توسعه پایدارروستایی نقش موثری داشته باشد. 

در شرایطی که بسیاری از مردان در جستجوی کار و اشتغال روستاها را ترک می کنند، زنان به عنوان ساکنان پایدار مناطق روستایی و عشایری به اندازه کافی انگیزه دارند در فرایند کارافرینی وارد شوند و از این مسیر بتوانند برای خود،  اعضا ی خانواده و دیگر روستاییان کسب وکاری ایجاد کنند و شغلی راه اندازی نمایند. چنین فرایندی به تثبیت جمعیت در سکونتگاه های روستایی و عشایری نیز کمک می کند.

 اجرای پروژه های متعدد از سوی وزارت جهادکشاورزی به ویژه طرح تسهیلگران و حمایت از صندوق های اعتبار خرد زیر ساختهای مناسبی را برای توسعه اشتغال و تحرک بخشی به مشاغل خرد در مناطق روستایی  و عشایری ایجاد کرده است، . اما دسترسی به بازار، تجاری سازی و رقابت پذیری همچنان حلقه های مفقوده ای هستند که تولید کنندگان خرد از جمله زنان از آن رنج می برند. 

در چنین شرایطی موضوع توانمندسازی زنان روستایی و عشایری در زمینه کارافرینی، تجاری سازی و بازارسانی مطرح شد و در اولویت برنامه های دفتر قرار گرفت.

از این رو از سال 1396  طرح توانمند سازی اشتغال محور زنان روستایی و عشایری با رویکرد تجاری سازی و بازاررسانی محصولات روستایی و عشایری بر اساس الگوی LNSIE تحت عنوان پروژه اقدام جامع و نظام مند کسب و کارهای خرد زنان روستایی و عشایری  در دفتر  به تصویب رسید . در سال 1397 شش استان ، در سال 1398 دوازده استان و در سال 1399 چهارده استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

 

استان های مجری طرح

آذربایجان غربی، البرز، اردبیل، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاري، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، مازندران، مرکزي هرمزگان، همدان

 

جدول گزارش طرح راهبرد نظام مند کسب و کارهای خرد زنان روستایی و عشایری

عناوین برنامه ها

1397

1398

1399

1400

جمع

تربیت زنان مربی کارآفرینی (نفر)

210

360

-

-

570 نفر

تعداد زنان روستایی آموزش دیده (نفر )

4200

7200

 

 

11400 نفر

تعداد کسب و کار ایجاد شده و توسعه یافته برای زنان (مورد)

-

8700

2408

3115

14223 مورد

تعداد اشتغال ایجاد شده  برای زنان( نفر)

-

11090

2900

3810

49590 نفر

تربیت مشاور ارشد بهبود و توسعه کسب و کار برای زنان(نفر)

-

-

110

110

220 نفر

تربیت مشاور بهبود  توسعه کسب و کار برای زنان(نفر)

-

-

410

-

410 نفر

 

نظر به این که پروژه ها ی ا ین طرح سه ساله تعریف شده است . بنابراین بخش هایی از فعالیتهای مربوط به 6 استان اول و 12 استان دوم  نیز در سال 99 انجام شده است که به تشرح ذیل گزارش می شود:

 

  1. اقدامات انجام شده مربوط به 6 استان اول  در سال 1399

- آموزش منتورینگ برای کارشناسان مسئول، کارشناسان و کارافرینان بصورت وبینار

 - تربیت سرمربی کسب وکار روستایی به تعداد 5 نفر از مربیان  در هر استان در مجموع 30 نفر

- انتقال دانش و مهارت کسب شده از سرمربی به مربیان

اقدامات انجام شده مربوط به 12 استان دوم درسال 1399 :

- آموزش منتورینگ برای کارشناسان مسئول، کارشناسان و کارافرینان بصورت وبینار

- انجام حضوری منتورینگ استانهای اردبیل و البرز

- تربیت سرمربی کسب وکار روستایی به تعداد 5 نفر از مربیان در هر استان در مجموع 60 نفر

- انتقال  دانش و مهارت کسب شده توسط سر مربیان آموزش دیده به سایر مربیان

اقدامات انجام شده برای 14 استان در سال 1399:

- جلسه آنلاین آموزشی- توجیهی پروژه LNSIE، با حضور  مدیران ترویج و کارشناسان مسئول امور زنان استانهای آذربایجان شرقی، زنجان، خوزستان، اصفهان، یزد، کرمان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، سمنان، جیرفت، خراسان رضوی، خراسان شمالی، لرستان

- اصلاح و بازنگری دستورالعمل اجرایی طرح و ارسال به استان ها

- تدوین شاخص برا ی معرفی کارآفرینان جهت اجرای پروژه  

- برگزاری دوره آموزشی آشنایی با زنجیره تامین کسب و کارهای خرد و کوچک زنان روستایی ویژه کارآفرینان معرفی شده استان، کارشناسان پهنه و شهرستان ها


6.1.10.0
گروه دورانV6.1.10.0